כלי השיווק לעסקים קטנים משתכללים כל הזמן.
הזירה המרכזית היא כמובן באינטרנט ובסלולר – כיום, אם העסק שלך לא שם – הוא לא קיים. אם את בעלים של עסק קטן, קרוב לוודאי שאחת המטרות המרכזיות שלך היא למצוא ערוץ שיאפשר לך קבל חשיפה מתמדת, לעדכון לקוחות פוטנציאליים ואולי גם למכירה מקוונת של מוצרים/שירותים. ובכן, בעולם המיידי והזמין של ימינו – העסק שלך צריך חשיפה זמינה וקבועה לטלפונים חכמים.
עד לפני שנתיים-שלוש היה ברור כי אתר אינטרנט הוא ה-א'-ב' של מיתוג, שיווק ופרסום.
אבל היום זה כבר לא מספיק. כל אתר אינטרנט צריך להיות מותאם גם לשימוש סלולרי. זו הסיבה לכך שכיום מדובר על התאמת האתר לסלולארי, או במילים אחרות "אפליקציות". כלומר יישומים ניידים שמשתמשים יכולים להוריד לטלפון החכם שלהם.
פיתוח אפליקציות mobile אכן יכול למנף את העסק הקטן שלך ולאפשר לו הרחבה מתמדת של קהל הלקוחות, מכיוון שאפליקציות מטבען הן אינטראקטיביות ומניעות את המתעניינים, הלקוחות הפוטנציאליים, לפעולה. עם זאת, לאפליקציות יש גם חסרונות בהשוואה לאתר אינטרנט, ולכן כדאי שתביני לעומק מה מתאים יותר לצרכים וליעדים של העסק הקטן שלך.
יתרונותיו של אתר אינטרנט
אתר אינטרנט נחשב לכלי שיווקי יסודי ויציב יותר. יתרונותיו המרכזיים הם שהוא נגיש לכול, לעומת אפליקציה שאותה צריך להוריד לנייד – ואפשר אמנם גם למחוק בקלות – וכן שהוא מתעדכן מיידית, לעומת אפליקציה שאותה המשתמש צריך לעדכן באופן פעיל. נוסף לכך אתר זמין באופן שווה לכל המשתמשים מכל סוגי המכשירים, (בעוד אפליקציות דורשות פיתוח המותאם לסוג מערכת ההפעלה של המכשיר הסלולארי)
נוסף לכך, עבור משתמשים רבים יש משהו ידידותי וזמין יותר באתרי אינטרנט, ובהתאמה – קל למשתמשים לשתף ולהפיץ אותם, למשל באמצעות הרשתות החברתיות. אפליקציות לעומתן זמינות בחנות האפליקציות ולכן הרבה פעמים פונות לנתחי שוק ספציפיים יותר, של חובבי אפליקציות, מחשבים וגאדג'טים.
יתרון נוסף של אתר אינטרנט קשור לעלות ההקמה. ישנם אתרים שניתן לבנות בחינם או במחיר בסיסי ביותר. אתרים יקרים יותר קשורים למורכבות האתר.
לכן, בדרך כלל הצעד הראשון והבסיסי ביותר הוא פיתוח אתר אינטרנט, רצוי שיהיה מותאם לסלולר כמובן.
יתרונות האפליקציה
עם זאת, לאפליקציה יש יתרונות רבים משלה, ועסקים רבים יכולים להיתרם רבות מפיתוח אפליקציות.
פיתוח אפליקציה ככלי שיווק מומלץ בעיקר למטרות ספציפיות: אם את רוצה לתקשר עם לקוחותייך בצורה אינטראקטיבית – אפליקציה היא הדרך. האפליקציה "יושבת" בזיכרון הטלפון, ולכן היא מאפשרת למשתמש ליהנות ממנה, ומרמה גרפית גבוהה, גם לא באופן מקוון וללא שימוש בחבילת גלישה. במילים אחרות – היא יכולה להיות משתלמת וחסכונית למשתמש.
אפליקציות מעוצבות ומתוכננות מלכתחילה כך שהן מותאמות יותר למכשיר, ומחוברות בצורה ישירה יותר לפונקציות של המכשיר, כולל שימוש במצלמה, בחיישנים ובכוח העיבוד של הטלפון. כלומר, האפליקציה מלכתחילה פונה לקהל יעד של משתמשים "כבדים" יותר בסלולרי, ובהתאם – פיתוח אפליקציה יכול להיות יעיל במיוחד לשימוש קבוע בשירותי העסק שלך דרך האפליקציה. במקרים כאלה הלקוח לא צריך לחפש את האתר ולהיכנס אליו כל פעם מחדש, אלא נושא איתו את אפשרות הפעולה והתקשורת עם העסק שלך באמצעות האפליקציה כל הזמן. במילים אחרות – האפליקציה מאפשרת לעסק שלך להיות בכיסו של הלקוח באופן קבוע, תרתי משמע.
אם את מתלבטת בין שתי האפשרויות – הרבה פעמים אבן היסוד היא פיתוח אתר אינטרנט סלולרי, ומשם תמיד אפשר להתקדם גם לאפליקציות. אם החלטת שפיתוח אפליקציה תואם את היעדים של העסק שלך, תגלי שיש שפע של חברות שעוסקות בפיתוח מסוג זה. מומלץ לבחור חברה ותיקה ומנוסה יחסית, כך שהתוצאה תהיה אפליקציה מדויקת ואיכותית. חבל לטרוח לממן פיתוח אפליקציה בינונית, שלא תזכה לפופולריות ולשימוש, ולא תסייע לך לממש את יעדי השיווק של העסק. בנוסף, כדאי שתגעי כי קיימות כיום בשוק חברות המתווכות בין עסקים יזמיים לבין חברות פיתוח אפליקציות על מנת שקצר ולהוזיל את תהליך הפיתוח. חברות אלה מתמחות בהתאמת בית התוכנה לאפליקציה הנדרשת. אם את שוקלת לצור אפליקציה לעסק שלך – כדאי לחשוב על כל אפשרות שתקצר, תוזיל ותשדרג את התוצאה הסופית.